tisdag 7 februari 2012

Asien inom flygindustrin.

Hong Kong International Airport har blivit utsett till världens bästa flygplats 2011 enligt flygpassagerare från hela världen. I denna top10 lista finns närmare bestämt 5 asiatiska, 4 europeiska och 1 australiensk flygplats. Ingen amerikansk. Konstigt? Ja, det tycker jag!

Självaste USA, där kommersiella flygindustrin tog start, har inte en enda flygplats på denna topplista.
Medan Asien har 5st. Vad kan detta bero på?

Självklart så handlar det om landets ekonomiska stabilitet men...
I USA så handlar allt om försäljning, att få konsumenterna tänka billigt hela tiden samtidigt som dessa amerikaner är inrikesflygare. Så är det därborta, dom blir chockade av att européer åker utomlands så ofta.
När dom får passagerarna att tänka billigt så sänks samtidigt standarden, exempelvis att bolagens service är oseriös. Detta bryr sig självklart inte passagerarna om då dom får flyga från punkt A till punkt B på ett "smidigt" och ekonomiskt sätt. Så tänker man i USA, och detta har smittats av på flygindustrin generellt (därav flygplatserna), amerikanerna bryr sig inte ett dugg om hur värdelösa flygplatser dom har. Bara dom får åka billigt. Detta har lett till att dom inte har några krav på sina flygplatser, därmed inte uppe på någon topp lista.

Vissa länder har ju självklart redan en ekonomisk stabilitet men...
I Asien så är det motsatsen, där handlar det hela tiden om att göra det bekvämt för konsumenterna samtidigt som dessa asiater är otroliga utrikesflygare (vilket också är en anledningen till asiatiska flygindustrins framgång). Försäljarna därborta får konsumenterna att känna en nöjd känsla av investeringen dom gör.
De asiatiska flygbolagen vill få sina passagerare tänka bekvämt men samtidigt något ekonomiskt. Det kostar mer jämfört med i USA, men standarden är betydligt högre, bolagens service är väldigt seriösa. Där tänker man förutom pengar på att kunden ska ha det bra. Så är det inte i USA, där handlar allt hela tiden om pengar.

Kort sagt:
- I USA tänker man på att tjäna pengar och inget mer, därmed sänks standarden inom flygindustrin.
- I Asien tänker man utom pengar på att kunden ska ha det bra, därmed höjs standarden inom flygindustrin.

Asien börjar sakta men säkert ta sig förbi Europa och USA inom flygindustrin, och det kommer jag bland annat att ta upp senare, om att utbilda sig till pilot i just Asien etc.


Lite bilder på Hong Kong International Airport




Boeing 777 landar på den belönade flygplatsen, inspelat från cockpit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar